Hjärtats kranskärl kollas på MAS. 4/5 t.o.m 15/5.

       KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT FÖRSTORA DEM! Sedan "Ctrl +"
                       "Klicka för Karta!", för att se platsen på Kartan.
                                              Klicka för Karta!  
 Redo för kranskärlsröntgen, men först läs och godkänn. - Ingen åtgärd.          
      Väggdekor.         En annan kranskärlskontroll  "Myocardscint" visade-->
-->ej nåbara förträngningar i mindre blodkärl, prova med medicinering.   
Lungorna skall också kontrolleras - inga problem. Sköterske-lärling ser på.
Inställd kranskärlsröngen.   Barbro - mitt hjärta.    Utskriven efter 12 dagar.
---------------------------------------------------------------------------------------
                                                 Hej mitt hjärta.
Strax efter vi kommit hem från Thailand började jag känna ett svagt obehag
över axlar, nacke och bröst när jag promenerade - men ibland även vid
vila. Obehaget ökade och blev allt tydligare efter hand som tiden gick.
Till slut kontaktade jag vårdcentralen för att höra vad det kunde vara. Jag
hade inte någon tanke på att det kunde vara hjärtat som spökade, men det
hade sköterskan. Jag fick en tid för besök hos en läkare, redan dagen efter
klockan 09:15. 
Efter en kontroll sa läkaren "jag funderar på ambulans men avstår, men du
måste åka direkt till akuten". Med mig fick jag ett papper som skulle visas
på akutmottagningen. 
Jag gick hem, tog cykeln och snart var jag framme.
Eftersom det var en fredag var det inte mycket folk på akuten - sas det.
Det tog inte lång tid förrän jag blev skjutsad upp till "HIA" på femte
våningen och fick mig tilldelad en sängplats.
Jag fick en broschyr om kranskärlsröntgen och ett papper att läsa igenom,
därefter skriva under att jag var införstådd med operationen.
Följande dag utfördes operationen, under lokalbedövning. Det fördes in en
slang i en ven, från ljumsken upp till hjärtat, där det sprutades in en kontrast
för att ta bilder av kranskärlen.
Det visade sig att det finns några smärre förträngningar, men att de inte
fanns någon anledning att åtgärda dem.
Nästa åtgärd var att göra en s.k. "Myocardscint". Det innebär, i korthet, att
man får kontrast och röntgenskannas så att även de de kärl som inte nås
kommer att synas. Där hittade de förträngningar som orsakade obehagen.
I första hand skall dessa, om möjligt, medicineras bort.
Någon dag senare var det meningen att jag skulle genomgå ytterligare en
kranskärlsröntgen, men den inställdes när jag låg på operationsbordet.
För säkerhets skull, ville läkaren ha en röntgen på lungorna - de var Ok!
En liten händelse. Det byttes nål var tredje dag. En dag kom en sköterska
tillsammans med en sköterskeelev, hon frågade om jag var villig att låta
eleven sätta nålen, vilket jag accepterade. Det gick inte så bra. Hon stack
med lite för stor kraft, inte bara in i ådran, utan rakt igenom, vilket
resulterade i ett blåmärke, som fortfarande efter en vecka är väl synlig.
Det är ju av misstagen man lär sig. (Det sa igelkotten också, när han klev
av rotborsten).
Nu är jag i alla fall hemma, vilket gläder både Barbro och mig. Jag känner
mig inte helt OK, men med medicineringen och lite motion mot den usla
konditionen som följd, hoppas jag att jag snart skall vara i mitt gamla esse!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0