Liten regnskur

Igår eftermiddag blev det regn, blixt och dunder i ca. 30 - 40 minuter. Regnmätaren visade            50 mm. och tomten stod 10 cm under vatten. Brunnarna han inte med, men en halvtimma senare var vattnet borta. Regnvattnet var ca. 30 grader varmt.
Poolvattnet håller i dag den 28/9 29,6 grader.
Har varit nere på stan och shoppat. Det blev mest kakor, choklad och kaffe. På väg hem köpte vi blomsternäring, både till orkideerna, vattenvexterna och övriga växter samt mat till fiskarna.
Alla får alltså sin näring.

Framme i Hua Hin

Nu är vi framme i varma  sköna i Hua Hin och vårt härliga hus. Resan var som vanligt lite tröttande. Vi kom fram till huset ca. kl. 18:00 så det blev framför allt att packa upp. Men innan dess gick vi till vår lokala "restaurang" hos Ms. Meau för att få i oss mat och dricka. Det blev vars en fried rice med ägg och kyckling samt vars en Chang beer. Kostnad ca. 20 Skr. Innan vi gick till sängs blev det några meters simmning i vår 28-gradiga pool.

Vinteride. Bra ide´

Husbilen tvättades och "gick i ide" i går. natti natti! Ses till våren!

OBS! HUSBILSSOMMAR 2009 STARTAR NEDERST I BLOGGEN, SKROLLA!

HUSBILSSOMMAR 2009 HAR SAMMANSTÄLLTS AV PER & BARBRO.
Obs! Till vänster Klicka på "Allmänt" under "KATEGORIER" för att läsa tidigare innlägg!

VÅRT HUS I HUA HIN, THAILAND, UTHYRES

Vi hyr ut vårt hus när vi är i Sverige för att träffa familj och vänner.
Vi bor i Thailand för det är varmt och skönt, vi har sol och tillgång till bad.
Vårt hus har en härlig terrass och en skön privat pool (6.5x 3,5 m) där vi tillbringar mesta tiden.

Huset har 2 sovrum med dubbelsängar och AC samt ett arbetsrum med bäddsoffa och takfläkt som kan utnyttjas också.
Vi har 2 badrum, ett i anslutning till masterbedroom.  Från masterbedroom går man direkt ut till poolen. Bäddutrustning och handdukar ingår i hyran. Tvätt se nedan.
I masterbedroom finns inbyggd safetybox.
I övrigt har vi kök med europeisk standard, dvs. kyl, mikrovågsugn, varmt/kallt vatten, och spis med gasol och el. Allrum med Tv/DVD och fåtöljer att mysa i.
I hyran ingår städning en gång per vecka, samt trädgårdsskötsel och poolskötsel.
I området finns gemensam pool och fitnessrum.
Området har ett kontor och en ansvarig medhjälpare som man kan vända sig till om man behöver hjälp.

Huset ligger
ca 6 km från Hua Hin centrum och strand.
Vi har affär (ca 300 m)  där man kan köpa allt utom grönsaker, frukt kött och fisk, det kan man i däremot köpa på markanden (ca 1km) som är öppen tisdagar och torsdagar .  Lämna tvätt gör man runt hörnet hos damerna som friterar bananer.
Ett par km härifrån kan man få massage av ett par (man/kvinna) som är blinda för 100 Bath / timma.

Restauranger/matställen
Inom 10 minuters gångavstånd finns 3 restauranger/matställen. Två thai och en svensk/thairestaurang med bar och biljard.
I Hua Hin finns otaliga ställen att äta på, många med fisk/skaldjursinriktning.

Aktiviteter.
I närområdet finns ett flertal golfbanor av mycket hög kvalitet. Black montain,  Springfield, Palm Hills m fl.

Transport
Vi kan rekommendera taxi från Bangkok till ett pris av ca 2500 Bath.
Scooter kan hyras i området eller nere i Hua Hin(100-200 Bath/ dag.
Bil kan hyras i Hua Hin.
Man kan åka buss till centrum och även andra områden för en billig penning (ca 10 - 20 bath).
Taxi och Tuktuk till centrum kostar mellan 200 - 300 Bath. En förhandlingsfråga.

Uthyrningspriset
2000 Skr/vecka (ca: 200 Euro) under lågsäsong. (18/4 - 15/9 2010)
3000 Skr/vecka (ca: 300 Euro) under högsäsong. (1/11 - 16/1 2010)
Vid mer än 2 veckors vistelse i huset kan priset diskuteras.
150 kr/vecka tillkommer för el.

Husbilssommar Sverige 2009 del 8

Hemmåt det bär på sista delen av Husbilssommar Sverige. Men ännu återstår några stopp.
En avstickare till Margareta i det soliga Mörhult i Fjällbacka. Det blev kaffe med god, lyckad (döbakad) kaka m.m. på hennes fina altan, därefter en kort promenad i området.
Senare bar det av mot Kungälv för övernattning vid den översvämmade älven, nedanför Bohus fästning. På morgonen syntes inget av översvämmningen.
Sista stoppet blev hos våra thaivänner Erik och Birgitta i Tvååker. Det bjöds på en underbart god kycklingrätt och hemlagad björnbärspaj, "vissa" (gissa) sköljde ner det med ett gott vin.
Vi avslutade resan på eftermiddagen.
Efter fyra veckor och 220 mil med alla dessa trevliga möten och uppehåll minns vi husbilssommaren 2009 som mycket lyckad.

Husbilssommar Sverige 2009 del 7

På slingriga vackra vägar genom Värmland, Dalsland och lite Norge kom vi fram till Capri i Strömstad.
Det första vi gjorde var inköp till kvällens skaldjursbord som vi skulle njuta av tillsammans med Anna och Sten Åke, de tillförde bordet ostron.
Dagligen tog vi både morgon och kvällsbad i havet (16 grrrrr). Kvällsbadet kompletterades med pool- och bastubad.
Capri bjöd på mycket regn och blåst och någon solskensdag.
På tisdagskvällen ordnade ett par boende och deras musiserande vänner knytkallas med musik, sång och dans. Det blev mycket trevligt, vi tackar.
En tradition är att träffa våra norska vänner Björn och Else på Rossö. Björn och Mary från Drammen var också medbjudna. Det åts, dracks och pratades långt in på kvällen. Övernattning, i husbilen, frukost och retur till Capri.
Utflytt från Capri, lördag.

Husbilssommar Sverige 2009 del 6

På väg mot Strömstad hade vi tänkt oss att stanna i Arbåga, men vi hittade ingen lämplig badplats, därför fortsatte vi och hamnade i Örebro där vi hittade en liten badplats på Oljevägen vid Svartån där vi badade både på kväll och morgon.
Fredag kväll var vi bjudna till Barbros bror Bengt och svägerska Ann. Vi hade gott om tid så vi stannade till i Kristinehamn. Den dagen var det ett jippo där innerstaden var avstängt. Det var gocartrace och visning av bilar med stora innbyggda högtalarannläggningar och en del av bilarna var dekormålade också.
Vi gick en runda i "gamla staden" där vi bl.a. påträffade en utställning av handgjorda dockor. En del av utställningen handlade om barn som kom i samband med finska vinterkriget och en annan del om olika teman t.ex. kyrkbesökare, sauna, prinsessan på ärten och dansbana m.m.
Innan vi lämnade Kristinehamn körde vi ut till en udde i Vänern för att bese en Picassostaty, därefter fortsatte färden mot Karlstad.
Bengt och Ann hade bjudit in sönerna Anders och Johan med familjer, som vi fick träffa.
Det blev mycket mat (pajer) och mycket prat långt in på natten. Nästa dag mot Strömstad.

Husbilssommar Sverige 2009 del 5

På eftermiddagen landade vi hos Emma, Ola och Casper på Strandpromenaden i Näsby Alle där vi skulle tillbringa några dagar. Vi hade ett litet uppdrag, att passa och gå med Casper till och från dagis, det var ett härligt uppdrag. För min del (Per) blev det morgonbad i havet varje dag brrrr.
Caspers födelsedag firades med släkt och vänner. Det bjöds på tårta, fiskdamm och bad i stora poolen.
En kväll tog vi "ledigt" från vårt uppdrag och tog buss och tunnelbana för att besöka min (Per) kusin Göran och Åsa i deas "nya" hem på Kungsholmen i Stockholm. De bjöd på en härlig laxmiddag med gott vin. Umgänget var, med dem, som vanligt riktigt mysigt. Senare på kvällen gick färden tillbaka till Näsby Alle. Efter genomfört "uppdtag" styr vi kosan västerut mot Strömstad.

Husbilssommar Sverige 2009 del 4

Från Storvreta gick färden till Östhammar där Staffan och Anna Lisa, även de Thaivänner, mottog oss med stora famnen. Anna Lisa hade gjort en härlig laxmiddag och därtill bjöds på vin m.m.
Vi stannade i två dygn. Första dagen bjöds vi på en rundtur till Öregrund och Gräsö där vi fikade vid Djurstens fyr.
Nästa dag besåg vi Östhammars lilla trevliga stad, varefter vi kördes norrut till bl.a. Lövsta bruk, där vi åt lunch och gick en rundvandring på bruket. Vi gjorde ett kortare besök på Forsmarks bruk. Vi körde till Forsmarks kärnkraftsverk men tyvärr kom vi för sent för sightseeing.
Väl hemkomna igen bjöds vi på sill och snaps och Staffans hemlagade gryta. Detta var en trevlig avslutning på vårt besök.
Vi gjorde ett kort uppehåll i Norrtälje för att uppleva denna lilla trevliga stad.
Enligt tradirion ingår ett besök i Spillesboda hos Maud, Klabbe och Ester. Klabbe hade fiskat och fileat abborre som vi åt med stor förtjusning. Vi tog både kvälls- och morgonbad på den nästan "privata" stranden. Efter övernattning i husbilen fortsatte vi mot Näsby Alle.
Vi mellanlandade hos Aarne och Yvonne i Åkersberga där vi bjöds på en god lunch och trevlig samvaro i några timmar.

Husbilssommar Sverige 2009 del 3

Nu börjar vi köra igen. Första anhalten var hos Dieter och Agneta där vi bjöds på en härlig laxmiddag med gott vin. Mycket prat om gamla och nya minnen m.m. Sent om sider gick vi ut till husbilen för att övernatta. Morgonen därpå bjöds vi på frukost.
Uppsala blev nästa anhalt med besök hos Barbros kusin Anita (syster Inger) som är nunna i katolska kyrkan. Vi bjöds på kaffe, förevisades kyrkan och fick en del insikt i nennes arbete som bl.a. bestod av bön och socialt ungdomsarbete.
På efermiddagen fortsatte vi till Storvreta, utanför Uppsala, där vi besökte våra Thaivänner Lars Olof, Taddao och deas lilla dotter Nickie. Det bjöds på god thaimiddag och vi umgicks några timmar innan vi drog oss tillbaka till husbilen för övernattning.

Husbilssommar Sverige 2009 del 2

Nu har vi hamnat i Saltsjö-Duvnäs hos Petter och Lotta och deras barn Anna, Axel och Hugo där vi stannade några dagar.
Familjen ordnade namngivning av Axel och Hugo med inbjuden släkt.
Det ingick även trädgårdsarbete inkl. trädfällning.
En kväll tog vi tåget in till Sthlm. och Slussen för att träffa Catharina och Robban. Vi gick till  restaurang Akkurat där vi åt musslor, lammfilet och drack vitt vin. Trevligt och gott.

Husbilssommar Sverige 2009 del 1

Vi började vår månadslånga rundresa med första övernattning vid ett badställe i Braås i Småland.
Till nästa övernattningsställe blev en något längre körning. Det blev till slut Oxelesund, en badstrand som vi tidigare besökt. Dagen efer körde vi mot Gnesta via Hårby gård, där jag (Per) tillbringade en del av min uppväxt. Nostalgitripp.
I Gnesta besökte vi Göran och Ann Sofie i deras "nya" hus. På eftermiddagen körde vi mot Sthlm.

Husbilssommar Skåne 2009

Innan vi gav oss ut på vår månadslånga rundresa besökte vi, Gull Maj och Erik i Höllviken, Elisabeth och Bernt i badhytten "Buster Keaton" i Ljunghusen där också Hans och Anita njöt av sol och bad. Ett besök hos Gert och Margareta (våra Thaivänner från BTV 1) hann vi också med.

Husbilssommar Danmark 2009

Vi började vår rundresa med att besöka våra vänner Anker och Lise i Värlöse på Själland.
Därefter fortsatte vi med en veckolång tur på Lolland, Falster och Mön med Möns klint m.m..
En avstickare till Puttgarten med stor resväska för inköp hann vi med.

Strömstad

Strömstad----Sol, regn, varmt, kallt. 16 gr. i havsvattnet, men bad både morgon och kväll. Kväll-- även pool och bastu.