Kräftor ena dagen och Torup i Bokskogen, den andra.

Den 19/9 var vi och handlade mat. Ett paket kräftor råkade hoppa ner i korgen, så det blev till att äta upp dem, tillsammans med öl och besk.
-----------------------------------------
Den 20/9 packade vi husbilen, för att åka ut till Torup, i Bokskogen, över dagen. När vi kom dit var det knökfullt på Dansbaneparkeringen. Vi körde då vidare till den intill liggande Kejsarparkeringen, där det var ett fåtal platser kvar. Därifrån promenerade vi Kejsarslingan, som var 2,6 Km. lång. Efter det blev det rast, vila, i det värmande solskenet. Ytterligare en kortare promenad, ner om, till Slottsslingan och tillbaka. En kopparödla korsade vår väg.
Kaffedags, Barbro kokade kaffe och jag bredde knäckebröd och pålägg. Därtill en kaka.
Fram på eftermiddagen blev det hemfärd. Vi konstaterade då, när vi passerade, att det fortfarande var
knökfullt på parkeringen.

Sverige resa med husbilen, den 20/8 till och med 5/9. Del 4

Den 29/8 börjar med ett härligt och soligt morgondopp.
Vi bad Ola att beställa och ta hem en skaldjurstallrik, som vi ville bjuda på. Ola i sin tur öppnade en flaska champagne - allt för att fira Emmas femtionde födelsedag, som nyligen gick av stapeln.
30/8: Följande dag, packade vi oss in i husbilen, för att köra till Petter o Lotta i Saltsjö Duvnäs. På vägen dit svängde vi bort om kyrkogården där vi tittade till och satte en blomma på Marias grav.
Hemma hos Petter o Lotta gjorde vi oss klara, för att stanna ett par dagar. Vi tog en promenad nedanför deras hus i det fina solskenet, där vi på en bänk, kunde sitta och beundra utsikten över Skurusundet och Skurubron. Till middag bjöds det på pizza.
31/8: Petter o Lotta skulle bjuda på middag. Det var bestämt att det skulle ske, utomhus. Lotta lagade en härligt, god, lasagne och Petter korkade upp ett gott vin. Strax före maten skulle serveras kom  en "uppfriskande" ha ha, brrr" regn. Upp med parasollen och på med varma o skyddande kläder, sedan kunde vi njuta av den goda maten.
Vad gör jag med kortleken?! Jo TV´n har pajat. Lite fritid unnade vi oss i alla fall.

Sverige resa med husbilen, den 20/8 till och med 5/9. Del 3

Del 3. 24/8 t.o.m. 28/8. Efter en god och närande frukost och skön morgonsamvaro hos Diether och Agneta, gjorde vi oss klara för avfärd. Målet var till Ola och Emma i Täby, med deras vackra utsikt över vattnet.
Varje morgon och kväll tog jag ett dopp, medan Barbro föredrog att, ibland, hälla varmt vatten över sig. Sedan soltorkade vi oss nere på bryggan.
Casper började sitt andra "tonår" 14, och det skall firas. Han hade önskat sig grillad oxfilé till middag. Det avnjöts ute på balkongen, med hjälp av lite infravärme och under markis.
Den lilla, nyinköpta hundvalpen, Enso, var både lekfull och kelen.
I närheten ligger Viggbyholms Marina, med de fina strövområden, dit körde vi för att beundra de tjusiga båtarna.

Sverige resa med husbilen, den 20/8 till och med 5/9. Del 2

Del 2, 22/8 o 23/8. Börjar med ett morgondopp i Klarsjön, och därpå frukost. Vi ställde in GPS-en på våra vänners, Diether och Agnetas, adress, i Vallentuna. Vi förärade dem en av dessa unika glassvampar från Transjö Hytta, som vi hade blivit så förtjusta i. Det blev en god lunch, sedan härlig gemenskap, med prat om nyheter och minnen. Fram på eftermiddagen sattes grillen på och Agneta grillade en saftig oxfilé, Diether korkade upp en av hans goda viner.
Dagen därpå, efter frukost, och lunch, gravad lax, som vi bjöd på, satte vi oss i Agnetas nyinköpta bil och åkte ut på landet, till en gård, med café, som heter The Nut House. Fika, promenad och besök på en liten "konstateljé".

Sverige resa med husbilen, den 20/8 till och med 5/9. Del 1

Sverige resa med husbilen, den 20/8 till och med 5/9. Del 1.
Första övernattningen vid Bodasjön. 21/8, ett kort besök i Örsjö hos Micke Jons Glashytta. Vidare till, lilla fina, Transjö Hytta. Där blev det inköp av trevliga glassvampar. Catharina fick en i födelsedagspresent. Övernattning vid den sköna Klarsjön.