Två trevliga händelser, hos oss och hos vännen, Anita. 13/1 o 14/1 2018

          KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT FÖRSTORA DEM! Sedan "Ctrl +"
                       "Klicka för Karta!", för att få position på Kartan.
                                                   Klicka för Karta
      Eva o William.         Linn, Pontus Mona o Nadine.  William i min stol.
      Linn och Ellie.                    Pontus.                             Eva.
Mona, som bjöd på Japantårta          Till bords vi gå - både stora och små.
    Ellie och William.      Ellie får hjälp med mobilen.  Tiden går så fort.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
                                               Klicka för Karta
Anita bjöd på en superb fläskfilé m.m. Barbros o mitt första besök hos henne.
--------------------------------------------------------------------------------
                                                   Nära och kära.
Äntligen fick vi till det. Vi skickade ut en inbjudan till alla mina närmaste,
i Lund, till den 13/1. Alla kunde komma. Det är inte lätt att samla alla på en
och samma dag. Det är olika arbetstider och/eller sjuka barn som gör det
svårt att få allt att klaffa.
Det blev full rulle, från första stund. Både William och Ellie - två av mina
barnbarnsbarn - fann sig snart i, för dem, den ovanliga miljön och oss två
kanske inte allt för ofta bekanta personer.
Vi hade en trevlig stund tillsammans, innan det bjöds till bords. Barbro och
jag hade fixat och donat i köket. Det serverades en härlig pannbiff med
diverse tillbehör.
Mona hade varskott att hon skulle komma med efterrätten, och det blev
verkligen en superb överraskning - Japantårta!
Denna tårta fordrar sin egen historia. I många år tillverkade Kafé Lundagård
denna speciella tårta. Det var min absoluta älsklingstårta, jag köpte den
så snart jag hade tillfälle. Senare tillverkades den även som små bakverk.
Försöker att beskriva den. Det är ungefär, en nöt och marängtårta med
mycket mera och mitt på toppen fanns det en chokladmedaljong.
Nu har det gått många år sedan Lundagård stängdes och Japantårtan slutade
bakas och receptet glömdes nästan bort..
Nyligen träffade Mona en av ägarna till Lundagård och de kom att prata om
Japantårtan. Mona frågade om receptet fanns kvar. Till all lycka hade hon den
kvar i sin ägo och Mona fick receptet. Ett jobbigt och komplicerat resept.
Några gånger har Mona bakat den, och nu hade hon den med till oss, till min
förtjusning.
Efter maten hade vi en trevlig stund tillsammans, innan Pontus, Linn, barnen
och Eva byltade på sig alla kläder och for hem.
Mona och Nadine stannade kvar en stund, innan de också åkte hem.
 
                                                       Ny bekantskap.
Inte helt sanningsenligt. Barbro och jag har träffat Anita vid några tillfällen
hos Elisabeth och Bernt. Senast var det med Inga och Tor samt Gunnar.
Nu hade Anita bjudit oss alla, hem till henne. Först bjöds det på några
goda snittar och mousserande vin därtill.
Anita hade tillagat en fläskfilé med svampsås, som var underbart gott
kryddat. Säkert den bästa jag smakat. Hon serverade också ett rött vin
som passade bra till rätten.
Vad decerten bestod av har jag glömt, satt mest och funderade på min
"plikt" att tacka för maten, eftersom jag hade äran att ha värdinnan till
bords.
Efter att ha mått gott och pratat om ditten och datten, bjöds vi in till
salongen, där kaffe och choklad var framdukat.
En verkligen trevlig "bekantskap" i Anitas vackra hem.
Det hade redan blivit mörkt innan vi tog adjö, och tog bussen hem.
 
 

Kommentarer
Postat av: David

Det verkar ha varit en kul fest. Många fina bilder. :)

Svar: Alltid kul o trevligt på våra vänners fester - även annars också.Vore intressant att få veta vem du är, David!
perdams


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0