Surströmming o Regementets Dag, Revingehed.18/8 t.o.m. 27/8

              KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT FÖRSTORA DEM! Sedan "Ctrl +"
                             "Klicka för Karta", för att få position på Kartan.
                            Klicka för Karta                                          Klicka för Karta
     Rosor och Barbro med sin trehjuling, på kolonin.         Soligt möte hos Nina och-->
                                                                     Klicka för Karta
-->Rickard Deltinger.        Surströmmingsälskarna är samlade. Provsmak av spadet.
Två burkar filéer njöt vi av. AnnaK, Rolf, Monika, Kai, Barbro o jag som också sjunger.
     Klicka för Karta                    Klicka för Karta
Barbro på Sturup, mot Sthlm.  Plommon på kolonin.     Kvällutsikt från vår balkong.
                                                    Klicka för Karta
Den beryktade "Dubbeleken"- och pansarvagnar på Regementets Dag på Revingehed.
 
 Pansarvagn med schaktblad.     Flaggparad.                          Klockbaracken.
--------------------------------------------------------------------------------
                                          Grillad lamm, är inte fy skam.
        Den varma och soliga dagen, den 19/8, var vi hos Nina och Rickard.
En svalkande drink ute på terrassen och tilltugg till det. Det var så mysigt och skönt.
Lite senare satte Rickard igång grillen, på den lade han lammkotletter. Det blev en
härlig festmåltid, på det vackert dukade bordet. Åter en lyckad dag hos fina vänner.
 
                                           Smaken som baken är delad.
En del människor har inte fått förmågan att kunna njuta av vissa underbara maträtter.
Andra har fått lyckan att kunna njuta denna "gourmandiska" höjdpunkt, som har sin
årliga start, som för vår del, den 22/8.
Det är alltså den underbart goda Surströmmingen vi njuter av - och gärna tillsammans
med goda vänner.
Denna gång samlades vi hemma hos oss, över en liten lättdrink - för att inte fördärva
smaklökarna.
Vi samlades ute i köket, där jag öppnade den första burken, av två,. Det pyser så gott
och lite spad pyser också ut.
Sedan samlas vi på balkongen, där vi dukat upp med tunnbröd, smör, kokt potatis, lök,
gräddfil m.m. Av det gjorde vi oss "klämmor". Till det, öl, snaps, malörts-bäsk,
gammel-dansk och vatten.
Ett sånghäfte hade var och en fått. Det utnyttjades flitigt med våra klara strupar.
 
                                              Där gjorde jag "lumpen".
I år är det 60 år sedan jag blev inkallad för militärtjänstgöring på P7 i Revingehed.
I dag, den 27/8, är det Regementets Dag. Jag åker till Revingehed för att uppleva gamla
minnen och se om det finns några kvar. Jo då, nog finns de gamla barackerna kvar -
och "Dubbeleken". Den är sig lik. Det var den som olydiga soldater blev beordrad att
springa och runda som straff. Jag råkade ut för det, en gång. Vad jag gjort kommer jag
inte ihåg.
För övrigt var det mycket nytt - materiellt sett - med moderna fordon, utrustning och
vapen.
Jag försökte hitta sådant som vi, på den tiden, använde oss av, kanske ett museum eller
dylikt, men det hittade jag inte.
Jag skulle, t.ex. vilja se en KP bil (Kaross Pansar) med dubbla, vattenkylda kulsprutor,
sådana som jag var utbildad på. Även tittade jag efter de Kpistar och Mausergevär som
vi hade, men det var tji.
Det var nästan bara det senaste och modernaste som visades upp. Det var för all del
också intressant.
 
 
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0