Kort Stockholmsvisit, 19/9 till 23/9, med kalas.. O äntligen William!

           KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT FÖRSTORA DEM! Sedan "Ctrl samt +"
                                   Klicka nedan för positionerna på Karta!
   Klicka här för Karta        Klicka här för Karta                     Klicka här för Karta
Centralstat. Malmö.    Min konfirmationskyrka i Gnesta. Grill hos Petter o Lotta.
                              Klicka här för Karta  
Axel spelar fotboll och gör mål, hans lag vann.                  Uppvärmning.
                                                     Klicka här för Karta
 Hugo spelar två matcher och gör mål i båda, hans lag vann båda matcherna.                       
                                                     Klicka här för Karta
Barbro och jag bakade krans för att fira alla tre barnens födelsedagar.
   Klicka här för Karta            Klicka här för Karta          Klicka här för Karta
Besök hos Catharina.           På centralen i Stockholm och hemåt det bär.
                                                           Kilcka här för Karta
Jag träffar mitt barnbarnsbarn William, hos mitt barnbarn Pontus o hans Linn.
------------------------------------------------------------------------------
Ett snabbt beslut, och vi satt på tåget till Stockholm. Vi ville fira Barbros
barnbarns födelsedagar - och så Barbros också förståss.
Födelsedagarna kommer slag i slag. Först ut är Hugo 29/7 därpå kommer
Barbro 14/9 sedan Anna 18/9 och Axel den 20/9.
 
På vägen upp fick jag syn på min gamla konfirmationskyrka i Gnesta - där jag
också gick i skola under några år - Snabbt upp med kameran och jag fick
kyrkan med på bild.
 
Väl framme hos Petter och Lotta, i Saltsjö Duvnäs, satte jag fart på grillen,
innan Petter kommit hem från jobbet. Lite lågor slog upp, och när Petter kom
hem var grillningen nästan klar. Barnen nöjde sig med grillad korv.
 
Följande dag var fotbollsdag. Både Axel och Hugo hade matcher att spela,
var och en på sitt håll. Som tur var var det på olika tider, så det blev till att köra
från den ena matchen till den andra. Hugo spelade dessutom två matcher i rad.
Både Axel och Hugo bidrog med att göra mål så att deras lag segrade.
Anna var också i farten med fotboll, genom att hjälpa till vid en annan match.
 
Det sammanslagna födelsedagskalasen firades med saft, kaffe, tårtor (enligt
barnens önkemål), pluss kransen som Barbro och jag hade bakat.
Det blev strykande åtgång på det mesta - framför allt kransen - men så var vi
ganska många om den. Moster och faster med respektive och fyra kusiner
samt farmor och jag som firade, framför allt, Anna, Axel och Hugo .
 
På måndagen var vi fria hela dagen. Vi hade bestämt att träffa min syster
Catharina och gå ut och äta lunch tillsammans. Vi träffades först hos henne och
gick sedan snett över gatan till en restaurang, där vi alla tre åt lammgryta med ris
och soppa därtill. Detta bjöd vi på. Sedan ville Catharina bjuda på kaffe hemma
hos sig, så vi gick till ett bageri där hon köpte vars ett bakverk. Sedan tillbringade
vi resten av eftermiddagen med kaffe, kaka och en massa trevligr pratande.
Vi hade lovat att hämta barnen vid skolan klockan fyra, så vid tretiden tog vi
tunnelbana och buss tillbaka tii Saltsjö Duvnäs. Hela dagen regnade det.
 
Nästa dag var hemresedagen. Vi tog bussen kl. 10:30 till Slussen, vidare med
tunnelbana till Centralen och kl. 12:25 äntrade vi tåget mot Malmö.
 
Barbro hade fått besked, när vi var där uppe, om att hennes axeloperation denna
gången var preliminärt bestämd till slutet av oktober eller början av november.
Det betydde att vi inte behövde vara hemma och vänta på besked. Vad göra?!
Jo, vi satte oss vid datorn och letade efter en 14-dagars resa till varmare trakter.
Vi hittad ganska snart en resa som verkade lockande. Kvickt och lätt bestämde
vi oss för denna resa. Det blev en all inclusive-resa till Antalya i Turkiet.
Den 24/9 beställde vi resan och vi reser den 28/9 kl 06:55 från Sturup.
Hem kommer den 12/10.  Som synes, är vi snabba i vändningarna.
 
Ett extra inslag i sista minuten.
Vi blev bjudna till mitt barnbarn Pontus och hans Linn, i Lund.
Det var första gången vi var hos dem och det var också första gången jag fick
träffa mitt barnbarnsbarn, William, två månader gammal. En söt liten "krabat",
med en hög och klar "sångröst". 
Till våren - förhoppningsvis, när vi är hemma - blir det dop.Gärna
 "William Damsberg".
I villket fall. Välkommen till världen, William!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0