Ko Lanta. Besök hos Emma o Ola m barn på semester.

KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT FÖRSTORA DEM! Sedan "Ctrl samt +"
                                     Klicka nedan på positionerna för karta*
Klicka här för karta                   Klicka här för karta                      Klicka här för karta
Vi stiger på bussen till Ko Lanta.  Halvvägs, matrast. Framme i Krabi. Byte mot Ko Lanta

Klicka här för karta                                            Klicka här för karta
Två färgor innan Ko Lanta.                Inkvartering på bungalowhotell Lanta Scenik.

Klicka här för karta
Vår bungalow.         Morgondopp på ödslig sandstrand. Restauranger vid sandstranden.

Elefantsafari på södra Ko Lanta.
                        Krabi stad, på väg mot Hua Hin.                                  KrabiKrabba.

Klicka här för karta
Nattbussen till Hua Hin.             Matrast mitt i natten.                     Bussen vi åkte med.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Emma, Ola, Casper och Victor semestrade på Ko Lanta. Hotellet deras heter Cha Da och är
ett perfekt hotell för barnfamiljer. Där bodde dessutom nästan enbart europeer och framför
allt svenskar.
Vi tog oss dit för att besöka dem. Klockan 22:00 avgick bussen från Hua Hin och vi var
framme på Ko Lanta ca. kl. 11:00. Efter ett par timmars färd, stannade bussen för en tjugo
minuters rast. Där bjöds det på diverse tilltugg och dricka.
Resten av natten sov vi korta stunder. Vi var framme i Krabi vid åttatiden, där en minibuss
kom för att ta oss den sista biten, på dryga två timmar, till Ko Lanta och vårt hotell. På
vägen hade vi att passera två överfarter med färja.
När vi väl var installerade på vårt bungalowhotell, Lanta Scenik, tog vi oss ner till stranden,
ca. 100 meter, och promenerade de ca. 300 meter till hotell Cha Da där Emma och Ola bor.
Där spenderade vi dagarna med bl.a. bad i de enorma poolerna och havet och njöt av
tillvaron -- när vi inte var ute på andra upptäktsfärder. Ett av dessa var en resa till södra
delen av Ko Lanta, där vi var på elefantsafari. En skakande gungande och spännande
upplevelse. Casper blev erbjuden att sitta frame på "skötarens" mahoutens ställe, enda
framme på elefantens huvud, medan mahouten gick bredvid. Casper lärde sig även att ge
komando, på äkta mahoutvis. Efter den ca. 45 minuter långa ritten fick vi tillfälle att mata
elefanterna med annanas.
Dagarna gick fort och efter fyra härliga dagar var det tid att vända hemåt, till Hua Hin.
En minibuss hämtade upp oss vid 11-tiden för, till att börja med, transportera oss till
Krabi. Vi var framme i mycket god tid, så vi hoppade på en lokalbuss som körde oss till
Krabi centrum. Efter en god måltid, strosade vi omkring och "fönsterschoppade" och
hamnade i ett varuhus där vi hittade en Swansons glassbar, mums. Det säger väl allt!
Jag gjorde ett fynd. En 12 volts, i olika färger blinkande och ca. 30 cm. lång, rak, "slinga".
Skall försöka montera den under husbilen.
Tillbaka till busstationen och iväg med nattbussen kl. 18:30. Mitt i natten stannade bussen
för en tjugominuters rast, där det serverades rissoppa med diverse tillbehör, samt vatten.
Klockan 02:30 var vi framme i Hua Hin. En timma innan framkomsten hade vi ringt vår
taximan, Aek, och beställt hämtning. Han kom nästan samtidigt med bussen och körde oss
hem för den ordinarie summan av 250 THB. Äntligen våra mjuka, sköna sängar.