Thaidriver

HURRRRAAAA!, JAG HAR BLIVIT MED THAIKÖRKORT både för motorcykel och bil, separata.
Så här gick det till: Till att börja med var jag och blev fotograferad. Samtidigt passade jag på att få tagit ett antal kopior på pass, Internationellt körkort och "Blå boken" husägarboken.
Lördag em. OBS! gick jag in till sjukhuset och bad om friskhetsintyg för Baikabkii = körkort. Det innebär koll av blodtryck, färgseende, lyssna på hjärta och lungor och kontroll att jag inte har elefantsjuka m.m. Snabbt ordnat 15 min.
Måndag, till Immigrationoffice med alla dokumenten för godkänande, vänligt och sabbt ordnat.
Tisdag, taxi till Pran Buri för sista testet. Det innebar att skriva under en massa papper, därefter, sidoseende, avståndskontroll och reaktionsförmåga (gas och bromsprov), allt Ok. En stund senare fotografering och utlämnande av de två baikabkii. Hemma igen efter 2,5 timmar. Det var Per´s pers.

EN NJUTNING FÖR ÖGA OCH GOM

Lördag em. Vi vet att "vår lilla söta" glassflicka Voranee (snart färdig ekonom) jobbar på Swensens. Därför bestämmer vi oss för att njuta i dubbel bemärkelse. Alltså stämmer vi träff kl. 15:00 på glasseriet. Ingen (av oss karlar i alla fall) blev besvikna och hon ställde naturligtvis upp för fotografering.

På väg hem kör jag in till sjukhuset för att få ett friskhetsintyg för thai-körkort. Inga problem, inskrivning och läkarbesök 300 B.

Passar på att visa vår ödla som har fångat en insekt, kanske inte så vanlig syn.

OCTOPUS

Erik (kan vi kalla honom Mr. Octopus?) och Birgitta bjöd på bläckfisk, i två varianter. Båda var härliga delikatesser. Därefter njöt vi av Birgittas hemkokta räkor. Struparna sköljde vi med vitt vin. Staffan och Anna Lisa kom med en överraskning i form av små urgröpta annanas som var fyllda med glass, gudagott!!!!
Senare vinglade, vissa av oss, hem glada i hågen.

VAR DAG HAR SIN TJUSNING

En salut från mig och "polisen" till er alla!
På väg hem stannade vi till hos våra massöser. Barbro bestämde sig för fotmassage och jag thaimassage.
Bredvid "massageinstitutet"  ligger en liten restaurang, (ägare, sonen till massagedamen, Ploj (i bakgrunden)), som serverar en härligt god soppa á 25 B, inkl isvatten.
Fram på kvällskvisten samlades vi sex som skall åka på "semester" tillsammans till Malaysia och Singapore. Vi gjorde reseplanering och hotellbeställning m.m. Enigheten var god!

CHINESISKT NYÅR

Till att börja med kan jag inte undvika att visa vår underbart doftande orchide (fins bara ett fåtal arter).
Några andra orchideer m.m. följer med när jag nu har kameran sjutklar.
Det chinesiska nyåret firades bl.a. på det stora varuhuset Market Village. Där firade vi tillsammans med Barbros syster Kerstin och maken Åke. På väg till deras hotell, som ligger på gångavstånd, passerar vi Petchkasem Road över en bro, Market Village i bakgrunden.
Vid hotellet intog vi något svalkande, varpå vi tog farväl för denna gång i Hua Hin.

Sunans femtioårskalas

Sunan 50 år Sunan 50 år

Härom dagen blev vi bjudna till vår thailändska väns, Sunan, femtioårsfest.
Det var verkligen en internationell blandning av gäster. Förutom thailändare var det svenskar, danska, spanjor, holländare (gitaristen) och hans fru.
En myckenhet av mat, både inhemsk, vissa starka som attan, och västerlänsk. Därtill dracks det mestadels öl, men även andra, både starkare och svagare drycker pimplades det.
Bakom Sunan (första bilden) står en blomsterbukett från hennes danske man, som inte kunde delta. Han var på jobb i Quatar. Intill står ett rött paket innehållande mousserande vin, från oss.
GRATTIS SUNAN!

SYSKONUTFLYKT

En (hemlig) utflykt, med en tiomanna buss, annordnades av oss, där ett av målen var The Big Black Budha, som egentligen är en munk. Anläggningen är stor och det fins ett stort antal Buddhor, som tillbeds av troende. Själva gick vi tre varv under och runt en stor snidad träelefant. Den för säkert lycka med sig.

In i bussen. Några mil senare besökte vi en vingård uppe i bergen, där vi började med att avsmaka några av deras viner, både vita, rosé och röda.
Efter det satte vi oss till bords, som var förbeställt, för att äta lunch och dricka deras goda vin, som var och en valde efter avsmakningen.
Göran och Lillemor passade på att ta en ridtur på en av deras elefanter, medan några av oss andra (Per) "pallade" vindruvor. Andra satt i skuggan nedanför restaurangen och beundrade utsikten, häpnade över några hängväxter och dess färg, som ingen kunde tro att vara äkta. Förutom vinrankor odlades det oliver. I en liten sjö kunde vi beskåda några svarta svanar.
Mätta och belåtna bar det iväg, några mil, till en stor gyllene Budha som ligger nere vid havet. Fin utsik mot Hua Hin, mycket trappor och däremellan vackra dekorationer och Buddhor. En liggande Budha som är skyddad av en stor (tillverkad) grotta hittar man längst upp.
Trötta efter strapatserna och värmen blev alla glada när vi talade om att sista etappen blev till ett hotell, där vi hade förbeställt rum till de tre syskonparen.
Förutom syskonparen bjöd vi med våra norska vänner Björn och Else (som befann sig i Hua Hin samtidigt).

BARBROS STORA SYSKONTRÄFF FEST

Glada i hågen sjunger och trallar vi. Helgrillad fläskfilé smakar mumma
Till fläskfilén fordras mychet dricka Sjung o le!

Vi börjar bli mätta En pipa (lakrits) och en skön dam vid min sida
Samling på altanen Kring gästboken diktas det
Den stora syskonträff festen hölls av oss, Barbro & (Per), i år, i Hua Hin, den 5/2 2010.
Till förrätt började vi med hemkokta, stora räkor med vitt vin därtill.
Grillen tändes därefter och tre fläskfiléer grillades till allas belåtenhet. Wokade potatis, lök och morrötter var tillbehören. Inte att förglömma det välgörande röda vinet.
Eftersom flera av deltagarna är sångarbegåvningar så blev festen extra lyckad då det sjöngs och trallades en hel del. Sånghäfte hade vi förberett oss med.
Efteråt samlades vi, glada i hågen, på altanen där dricka och tilltugg serverades. Själv tog jag mig en pipa (lakrits) och en kram av Lillemor. Alla fyra syskonen, Kerstin, Bengt, Göran och Barbro lyckades jag fånga på en bild.
Fram på småtimmarna diktades det i gästboken, (flera av dem borde blivit poeter).
Slutligen nattbadade vi i poolen. Alla är vi numera vinterbadare!

BESÖKARNAS FÖRSTA BESÖK I CENTRALA HUA HIN

Glasögon provas, väljs och köpes. Åke gör upp om priset

Ann hittade rätt. Kerstin får smakhjälp av Lillemor o Göran
Förutom ett skräddarbesök blev det "vår" optiker som fick massor att göra.
Medan Barbro gick till frissan och Bengt kollade in stråhattar gick provningarna av glasögonbågar och synundersökningar på "löpande band". Förhoppningsvis blir alla nöjda med sina val.
Stranden kollades och godkändes Trötta väntade vi på taxi på Hilton

Utsikt från Hilton
Efteråt promenerade vi ner mot stranden, med massor av uppehåll vid olika säljstånd. Klänningar, blusar, sjalar, hattar (varav jag köpte en á 20 Bath), tingeltangel m.m. Stranden inspekterades liksom hästarna och allt syntes vara till belåtenhet.
Efter en lunch på restaurang Cajutan/ Mac Donalds gick vi in på hotell Hilton där vi åkte upp på sjuttonde våningen och beundrade den milsvida utsikten. Väl nere i lobbyn ringde vi efter våt taximan Aek, under väntetiden njöt vi av utsikten över poolen och havet.

Barbros syskonträff med respektive, 4 till 6 feb. 2010

Första träffen på vår altan. Snart blev poolen alltför lockande
Barbros syskon med respektive kom från Bangkok och blev mottagna med stora famnen och dricka med tilltugg därtill.
Det dröjde dock inte lång stund förrän poolen blev allt för lockande och ett 31-gradigt vatten svalkade oss. Lek med boll m.m. blev det också, som sig bör för oss ungdommar.
På väg till miss Meaus restaurang Exslusiv lokal restaurang
Snart mätta magar Snart mätta magar
Fram på kvällskvisten sög det i våra magar. Vi hade beställr bord för åtta pers. på vår lokala restaurang som drivs av Miss Meau =katt. Generösa som vi är så bjöd vi på HELA kalaset inkl. starköl. Alla var nöjda och belåtna och tackade Miss Meau med wai (händerna ihop) och önskade "ratrisawat" = god natt.

DET HÄNDER MYCKET TREVLIGT

Inför Malaysiaresan Minifågelpar övernattar på orchide
Vi förbereder oss, på kartan, inför Malaysiaresan. Ovanför oss övernattar ett par minifåglar på en orchide, inga tyngder att tala om.
Kokospalmen blir nog för stor där den står. Fällningen skötte vårt omtyckta trädgårdsfolk. Kokospalmen blir nog för stor där den står. Fällningen skötte vårt omtyckta trädgårdsfolk.
Kokospalmen blir nog för stor där den står. Fällningen skötte vårt omtyckta trädgårdsfolk, Silon och Sajan.
Till vingården vi for. Där fick vi prova deras vin, därefter blev det lunch Till vingården vi for. Där fick vi prova deras vin, därefter blev det lunch
Till vingården vi for. Där fick vi prova deras vin, därefter blev det lunch på verandan.
En flaska vin serverad vid bordet kostar det samma som i affärerna. Det som blev över i flaskan tog vi med hem.
Den månatliga svenskföreningsträffen. Våra granna grannar gillade och grillade vi tillsammans med
Den månatliga svenskföreningsträffen avhölls som vanligt på restaurang Sam Pudjing = Tre flickor. Ärtsoppa och pankaka serverades till dem som ville ha.
 Våra granna grannar, Gunnar och Thonkun, gillade och grillade vi tillsammans med strax innan deras hemfärd, alltså Sverige.