Thailändska KLANTSKALLAR ! Men, även annat. 17/3 o 18/3

         KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT FÖRSTORA DEM! Sedan "Ctrl +"
                      "Klicka för Karta!", för att få position på Kartan.
                                                       Klicka för Karta!
En byggmästare med tummen mitt i handen och två handfallna medföljare.
De fick i alla fall ihop en ledstång - men fästa den, blev bara ett misslyckande. 
 
 Först försökte de spika fast den, sedan skruva, men båda misslyckades.
Montering, lamparmatur. Ny dörr skall monteras. Tillpassning upp och ner. 
 
 Jag fick visa hur demontera.   För djup infällt gångjärn. Snedskuren dörr.
Bokklubbsmöte på Hayat Hotel. Frisyr o naglar hos oss.  Ack ack,Termitattack   
 Attack av termiter utfördes av vår Khun "Pestman" och hans, gosiga, fru.
---------------------------------------------------------------------------
                                              Inget, säger inget, blev rätt. 
Jag blev rekommenderad en erkänt duktig byggare, som har några duktiga
anställda, att montera ett trappräcke i bambu, byta lamparmatur och byta två
ytterdörrar. Byggaren åtog sig att göra jobbet. 
Vi stämde träff på Home Pro, där jag köpte två ytterdörrar, två dörrhandtag
med låskolvar, och en lysrörsarmatur. Allt lastades på hans bil och kördes hem.
Han hade mycket arbete på gång och svårt att få loss någon anställd, så han
kom själv, tillsammans med två handfallna medföljare.
Det första de skulle göra, var att montera trappräcket. Det började bra och de
fick ihop ett stadigt räcke. När det skulle monteras, borrade de tre hål för att
fästa räcket. De gjorde träpluggar som de skulle spika genom bambun och in i
träpluggarna. Spikarna var lite korta, så när ett spik var inne och det andra
spikades in, så lossnade det första och så även det tredje. Ut med spikarna och
in med skruvar, som också var lite väl korta, så de lossade också.
Till slut fick han spika fast en mindre bambu, i väggen och från den spika fast
den större bambun. Han tyckte att han gjort ett bra arbete. "Det är ju stadigt"
som han sa, och det var det ju. Men utseendemässigt, med skruvar synliga
bakom bambun, såg det mycket amatörmässigt ut. Mer blev det inte gjort.
Detta fick jag vara nöjd med.
 
Nästa uppdrag var att byta ut en trasig lysrörsarmatur i carporten. Den gamla
demonterades, och den nya lyftes upp. Men stopp där sa jag. Ni skall göra rent
under och omkring, innan ni monterar. Upp kom den och ljuset fungerade.
 
De övergick nu till att börja monteringen av dörren till uthuset. Först skruvade
de av gångjärnen till den gamla dörren så att de fick av dörren från karmen,
sedan skulle dörrlåset tas bort. Det var det djävligaste jag sett. De slet, högg,
bände och drog, allt vad de orkade, utan att få loss dörrlåset, men det blev
totalt fördärvat. Jag gick in och hämtade en liten dorn och en liten hammare,
bad dem flytta på sig, slog tre slag på ett stift som höll ihop låset, och allt gick
isär. Där stod detta "yrkesfolk" med dumma och häpna miner.
 
Den nya dörren togs fram och lades ner på markplattorna, utan något skydd 
under. Den gamla dörren la de ovanpå och ritade av den. De skar sedan med
en "kapmaskin", mellan 1 och 5 millimeter, av den delen som var för brett.
När de sedan lyfte upp dörren och passade in den, såg jag - inte de - att dörren
var upp och ner, och när de sedan vände dörren på rätt håll så var ju det
utskurna fel, och dörren passade därför inte.
Till råga på allt, hade de skurit av från den delen som var anpassad till
låskolven, vilket gjorde att måttet till låskolven inte stämde. De skulle
naturligtvis kapa på den delen, som gångjärnen skulle vara på.
Nästa fas var att göra plats för gångjärnen. Fram med kapmaskinen med vilken
de gjorde djupa avskärningar. De skruvade fast gångjärnen i dörren och försökte
att anpassa dem, med dörrkarmen. Ingenting passade, naturligtvis, inte.
De försökte gång på gång att skruva i och skruva ur, men inget fungerade.
Till slut skruvade de fast dörren med dörrkarmen och återigen försökte de att
stänga dörren. Det gick naturligtvis inte. Gångjärnen satt ju för djupt inlaskade i
dörrbladet.  
Timmarna hade gått och det var lördagkväll så nu gav de upp och lovade att
återkomma följande dag klockan 13:00. Klockan 16:00 ringde byggaren och talade
om att han inte kunde komma. Vi bestämde då att han skulle komma dagen därpå
klockan 10:00, vilket han gjorde, tillsammans med en av de handfallna, som tog
med sig en skruvdragare. 
Jag fick hejdat dem och frågade vad de tänkte göra med denna dörr som var helt
omöjlig att arbeta med. Jag tog med mig byggaren och gick igenom alla fel de
hade gjort och att dörren måste kasseras, vilket han motvilligt erkände. Har du
någon försäkring som täcker dina missar, frågade jag. Svaret var nej, han har
ingen försäkring. Du måste ersätta dörren sa jag. Men nej det kunde han inte.
Han föreslog att de jobb som han redan gjort, debiterar han inte och så får jag
köpa en ny dörr. Sedan om några dagar, när hans riktiga snickare blev ledig, skulle
han skicka honom, och byggaren skulle köra och köpa en ny dörr på min räkning.
Dessutom skulle snickaren ha 1000 bath per dörr för hans jobb.
Nu sitter vi och väntar på att snickaren skall bli ledig.
Att byggaren är teoretiskt duktig tror jag nog. Han har både ritat och "byggt" ett
"bönehus" vid sidan om vårt närmaste tempel. Det är vackert och till synes ett
bra bygge. En bild på det finns i föregående Blogg.
 
                                                        Trött men i farten.
Att Barbro är trött, efter de skador och behandlingar som hon gått igenom är
förståeligt. Men trotts det ger hon inte upp så lätt. När damerna kallar till
bokklubbsmöte, så är hon på alerten.
Däremot att ta sig till hårfrisörskan, som är möjligt att ta sig dit gående, i vanliga
fall, ansåg hon sig inte kunna orka med. Barbro ringde då hårfrisörskan och
frågade om hon kunde, och ville komma hem till oss. Inga problem, hon kom och
både klippte, och målade tånaglarna. Något extra betalt, utöver de 300 B = 75 kr.
ville hon inte ha, men en hundring extra fick hon i alla fall.
 
                                                            Djuriskt anfall.
Lördagen, den 18/3, kom vår städerska, Nong, och påpekade att vi hade fått besök
av termiter. Hon hade upptäckt dem under och omkring ett eluttag i köket.
Vi ringde vår "pestman" som vi har avtal med att spruta huset mot ohyra en gång
i månaden.  Han kom, plockade bort eluttaget och sprutade gift ner i kabelröret,
varifrån de tydligen, hade tagit sig upp. Sedan kröp han in under huset och
sprutade gift, där också. Nu får vi hoppas att vi är befriade från dess odjur.
 
 
 
 
Spara
Spara

Kommentarer
Postat av: Paula

Hoppas det löst sig nu med "snickare" och dörr! Oh vad jag känner igen mig. Hälsa Barbro!

Svar: Jag trodde det var omöjligt att göra alla dessa felen, i en följd! Och sedan inte stå för det! Barbro hälsar tillbaka!
perdams

2017-03-28 @ 10:12:16
Postat av: Annica Dovskog Mejborn

Hej Per och Barbro
Tack för mejlet och Per dina berättelser på Facebook och Graman. Det är ju väldigt vad ni "drabbas". Barbro, din arm och axel, problem med så kallade snickare och som inte det räckte lite besök av termiter. Vi önskar att det är slut på allt elände nu så ni kan njuta och ha det skönt istället. Vi hoppas Barbro att din arm och axel läker som planerat och att du snart slipper bandagen. MEN vilket blåmärke du hade på hela axeln - såg inte alls trevligt ut men det är ändå gott att höra att du inte ger dig. Såg bl a fotot från bokklubben på Hyatt.
Per, vi har varit inne på Graman och tittat på fotona och dina berättelser från resan till Chaing Mai mm. Det var en fröjd att läsa om vår resa. Dels beroende på att det var en så jätterolig och trevlig resa som vi nästan kunde återuppleva via Graman dels för att du har skrivit så JÄTTEBRA och FINT med så många detaljer dessutom. Det var en härlig läsning. Jag började skriva en reseberättelse när vi kom hem men när jag läst din så tänkte jag - varför jobba på det när det redan finns en superbra. Jag kopierade (snodde) din🤗. Hoppas du förlåter mig för stölden.
Själva mår vi bra bortsett från lite förkylning/allergi (hassel och al). Fortfarande är det ganska kallt bortsett från några ljuvliga och varma vårdagar. Men det är på gång vi har bla krokus och påskliljor som blommor i trädgården och snart exploderar forsythian.

Hälsningar med kramar
Annica och Nils
Skickat från min iPad

Svar: Tack för det långa och fina svaret! Jag blir nästan generad - om jag hade kunnat bli det! Kram, min sköna!
perdams

2017-03-28 @ 16:52:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0