Vietnamresa 7-18 februari 2011. Dag 7- 8, Hoi An
KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT FÖRSTORA DEM!
* Gå in på Google Earth. Klistra in nedan angivna possitioner under "Ta mig dit"
ANKOMST
Hotellentré och våra lägenheter. Bron in till stan
N15.874497 E108.33302
På bron med utsikt. Klädestvätt nedanför bron.
Rör(l)ig och intressant marknadsplats. Scooterfärja.
N15.876324 E108.332587
Här skor man sig? Per i plurret. Hotellets grönsaksodling.
---------------------------------------------------------------------------------
FLODFÄRD
Båt(t)en upp och vi ombord. Marknadsplats sedd fr. båten.
Tankbåt! Bra kast....ej förkastligt.
N15.871857 E108.352980
Så här kan man fiska också. Kapten fr. båten tar sig i land.
N15.868175 E108.360206
------------------------------------------------------------------------------------
KULTURVANDRING
Hos skeppsbyggaren. Dalatvin efter båtköp. Restaurangbygge....
....resultatet. Japanska bron, Cau Nhat Ban.
N15.877095 E108.325954
Japanska bron, Cau Nhat Ban. Gammalt köpmanshus.
Kinesiskt tempel. Adjö Hoi An.
N16.055595 E108.200765
EN LÅNG; KORT HISTORIA ;-)
Vi anlände hotellet i Hoi An med samma bil som vi startade med i Hue.
Hotellet var fint och låg med utsikt över floden.
För att komma in till stan fick vi gå över bron där marknadsplatser affärer,
restauranger och sevärdheter fanns.
Vi tillbringade ett par timmar på en flodbåt där vi kunde se omgivningarna från flodens
sida och bl.a. se hur olika sorters fiske gick till.
Sittande vid en lunchrestaurang såg vi hur en gatuservering, med låga stolar och bord
byggdes upp på mycket kort tid.
Vi var aktivt med när "skeppsredare" Staffan köpte en kopia av skeppet Vasa för
leverans till Sverige.
Ett måste var att promenera på Cau Nhat Ban, den japanska täckta bron
som byggdes av japanska köpmän bosatta i Hoi An 1593.
I brons norra ände står det lilla templet Chua Cau.
Följande dag lämnade vi Hoi An för att flyga från den närbelägna staden Da Nag
till slutmålet Saigon (Ho Chi Min City).
KORT HISTORIK
Fram till mitten av 1800-talet var Hoi An, som då kallades Faifo, en viktig hamn för
handelsfartygen från Europa och Orienten.
Floden Thu Bon slammades igen och utvecklingen avstannade.
Hoi An beboddes av kinesisk-vietnmesiska affärsmän och det visar sig i handelshus
och tempel som byggdes under stadens storhetstid.
Dessa hus och tempel används fortfarande.
* Gå in på Google Earth. Klistra in nedan angivna possitioner under "Ta mig dit"
ANKOMST
Hotellentré och våra lägenheter. Bron in till stan
N15.874497 E108.33302
På bron med utsikt. Klädestvätt nedanför bron.
Rör(l)ig och intressant marknadsplats. Scooterfärja.
N15.876324 E108.332587
Här skor man sig? Per i plurret. Hotellets grönsaksodling.
---------------------------------------------------------------------------------
FLODFÄRD
Båt(t)en upp och vi ombord. Marknadsplats sedd fr. båten.
Tankbåt! Bra kast....ej förkastligt.
N15.871857 E108.352980
Så här kan man fiska också. Kapten fr. båten tar sig i land.
N15.868175 E108.360206
------------------------------------------------------------------------------------
KULTURVANDRING
Hos skeppsbyggaren. Dalatvin efter båtköp. Restaurangbygge....
....resultatet. Japanska bron, Cau Nhat Ban.
N15.877095 E108.325954
Japanska bron, Cau Nhat Ban. Gammalt köpmanshus.
Kinesiskt tempel. Adjö Hoi An.
N16.055595 E108.200765
EN LÅNG; KORT HISTORIA ;-)
Vi anlände hotellet i Hoi An med samma bil som vi startade med i Hue.
Hotellet var fint och låg med utsikt över floden.
För att komma in till stan fick vi gå över bron där marknadsplatser affärer,
restauranger och sevärdheter fanns.
Vi tillbringade ett par timmar på en flodbåt där vi kunde se omgivningarna från flodens
sida och bl.a. se hur olika sorters fiske gick till.
Sittande vid en lunchrestaurang såg vi hur en gatuservering, med låga stolar och bord
byggdes upp på mycket kort tid.
Vi var aktivt med när "skeppsredare" Staffan köpte en kopia av skeppet Vasa för
leverans till Sverige.
Ett måste var att promenera på Cau Nhat Ban, den japanska täckta bron
som byggdes av japanska köpmän bosatta i Hoi An 1593.
I brons norra ände står det lilla templet Chua Cau.
Följande dag lämnade vi Hoi An för att flyga från den närbelägna staden Da Nag
till slutmålet Saigon (Ho Chi Min City).
KORT HISTORIK
Fram till mitten av 1800-talet var Hoi An, som då kallades Faifo, en viktig hamn för
handelsfartygen från Europa och Orienten.
Floden Thu Bon slammades igen och utvecklingen avstannade.
Hoi An beboddes av kinesisk-vietnmesiska affärsmän och det visar sig i handelshus
och tempel som byggdes under stadens storhetstid.
Dessa hus och tempel används fortfarande.
Kommentarer
Trackback