Tomatens Hus. Nostalgi. Lars & Ia. Skiktröntgen o Omarbetad kappa. 3-16/10.

          KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT FÖRSTORA DEM! Sedan "Ctrl +"
                       "Klicka för karta", för att få possitioner och karta.
                                                 Klicka för Karta
På Tomatens Hus hade de bl.a. svarta tomater och kryddväxter. Även restaurang.
Vi som var med.           Hittade lite samlat material från yrkestiden.
  
 Förarbevis på hjullastare och grävmaskin.          Caterpillar-reklam, säger allt.
 
 Brochyr på min maskin och en kopia av den.               30-års jubileumsgåva 1993.
                            Klicka för Karta                                          Klicka för Karta
Fest hos Lars och Ia i Janstorp, sedan övernattning. Dagen efter lång bilrunda-->
         Klicka för Karta                    Klicka för Karta
--> i södra Skåne innan vi slutligen anlände Malmö, där vi tog en fika hemma hos oss.
                               Klicka för Karta                                         Klicka för Karta
Skiktröntgen av njurar och urinvägar på Ellenbågen.    Barbro fick sytt om sin kappa.
---------------------------------------------------------------------------------------
                                              Tomatens Hus i Vallåkra.
Den 3/10 samlades några av oss på vår bostadsförening, Idogheten. En inbjudan
hade gått ut från styrelsen om ett besök på Tomatens hus i Vallåkra. Det lät trevligt
så vi anmälde oss. Vi skulle samåka med de som hade bilar.
Det visad sig att intresset var litet. Vi blev inalles åtta (8) personer från fem (5)
lägenheter, av 127, som följde med.
Vi började med att titta på tomatodlingarna, där bl.a. svarta tomater odlades. Utöver
tomater odlades det kryddväxter, såsom olika sorters basilika och anisisop m .m.
Vi köpte en stor planta basilika, en halv meter i diameter och en anisisop, 15 kr. st.
samt några vanliga tomater, allt var till halva priset, p.g.a. att de skulle stänga för
säsongen några dagar senare.
De har dessutom en liten restaurang, där vi åt vars en god lunch innan vi vände
hemåt igen.
                           
                                                               Nostalgi.
 Tack vare att det bildats en Facebook-sida "EABentreprenad" för gamla
"Entreprenadveteraner", dit jag onekligen tillhör, jag anställdes den 11/2 1963,
och sajten "www.eabentreprenad.se", fick jag för mig att leta i mina gömmor, vad
som fans där om min tid på Entreprenad AB. Det blev ett och annat och något kom
med här. Silverljusstakarna valde jag, framför guldklocka, ett bra val.
Ett par minnen som egen företagare slank också med. Det är den grävmaskin som
jag övertog när Entreprenad AB "gick i graven". Grävmaskinen fick jag när jag och
Barbro besökte fabriken i Tyskland.
 
                                                        Man skall bjuda till.
Nu var vi "bjudna till" våra vänner Lars och Ia i Janstorp. Vi träffade dem när de
hyrde hus på vårt område, på Btv2, i Hua Hin. Vi "fann" varandra och sedan des har
vi hållit kontakt.
Vi tog tåget till Skurup, där Lars och sonsonen Primus, sex år, hämtade upp oss.
En härlig eftermiddag och kväll, där Lars grillade fint, gott kött. Det blev ganska sent
innan vi gick till sängs.
Följande dag packade vi in oss i Lars bil och for ut på de Skånska vägarna. Till slut
kom vi hem till oss, där vi fikade, innan de for tillbaka till Janstorp.
 
                                                               Titt in.
Det började med blod i urinen. Läkare tillfrågades, med påföljd att han sa stopp för
resa till Thailand, vilket jag motsatte mig. Han kontaktade urologen som redan på
eftermiddagen ringde mig och jag fick en tid för undersökning någon dag senare.
Han ordnade också med att jag skulle komma på skiktröntgen av njurar och
urinvägar den 16/10. Jag sa till läkaren att om de hittar något skadligt så  överväger
jag att stanna hemma. Överläkaren på urologen "tittade in" i urinblåsan, via urinröret.
Hon konstaterade cancer i urinblåsan och förbjöd mig att resa till Thailand.
Först skulle jag på skiktröntgen och några veckor därefter operation, som skulle ske i
Landskrona. Kallelsen har inte kommit än, i dag 20/10, men efter kontakt med "Mina
Vårdkontakter" var tiden satt till den 26/10. Jag fick inte resa till Thailand förrän efter
två månaderna, efter operationen.
Nu sitter vi här och småfryser och tittar ut på gråvädret. På Facebook läser vi om hur
skönt våra thaivänner har det. Hoppas vi kan komma ner i januari.
 
 
 
                                                       
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0