William, mitt barnbarnsbarn, mina barn o två barnbarn + Linn, hos oss. 17/1

           KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT FÖRSTORA DEM! Sedan "Ctrl +"
 
Tjälknöl tillagas nattetid, 7 timmar i 100 gr.      Damsbergklanen + Barbro o Linn.
                         Det syns vem som var medelpunkten - inte jag.
 Kom i min famn, William.   Fotar du mig nu igen!  Alla tyckte att köttet var delikat.
 Sorbeten var nog bäst.   William skall få en lillasyster.  Barbro visar sitt barnbarn.
  Tid att åka hem till Lund.       En canvastavla med William fick jag i gåva.
 Av alla blev vi förärade chokladask och tulpaner.               Vackert utslagna.
----------------------------------------------------------------------------
                                                        Släktträff.
Äntligen fick vi bjudit in de flesta av "de mina" på middag.
Huvudpersonen denna gång var mitt barnbarnsbarn William. Han hade sin far -
min dotterson, Pontus, och hans mor Linn med sig. Hans mostrar, Mona med
dottern Nadine, och Eva som också är hans farmor, kom till vårt kalas.
 
Av Pontus, Linn och William blev jag förärad en canvastavla med William.
Och av samtliga fick vi en fin chokldask och ett stort fång, färgsprakande
tulpaner.
 
                                                       Tjälknöl.
Redan kvällen innan de skulle komma tog vi fram en oxstek ur frysen. Vi skulle
tillaga en "Tjälknöl", det innebär - för er som inte känner till det - att man lägger
köttet direkt från frysen, in i ugnen som skall vara 100 gr. Där skall den stå i ca:
7 till 10 timmar, beroende på storlek. Efter 2 timmar sätter man in termometern
och sedan sköter det sig själv, fram tills köttet når en temperatur på 67 gr.
Ett par gånger, speciellt mot slutet, brukar vi gå upp för att kontrollera
temperaturen så att den inte överskrider 67 gr.
Vi tar ut köttet och lägger det i en förkokt lag, bestående av vatten, svartpeppar,
salt, lite socker och krossade, delade vitlökar, i 5 timmar - Googla receptet!
 
                                         Alla samlas och maten serveras.
Det blev en härlig stämning, med William som medelpunkt - och visst trivdes
han med det. Alla ville ägna sig åt honom - speciellt hans farmorsfar, alltså jag.
 
Gonggongen ekade - nä det var jag som bjöd till bords - maten var serverad.
Den rosa, tunt uppskurna, tjälknölen serverades tillsammans med potatisgratäng.
Alla tyckte att köttet var superbt, vi fick mycket beröm för det. För att själv få
skryta, anser jag att det var mycket länge sedan jag smakat så gott kött.
Potatisgratängen och såsen därtill satte "pricken över i:et".
Till dessert serverades Mangosorbet, till allas förtjusning, speciellt William som
lyste med hela ansiktet.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0